EMAIL CAR : chapayamrunners@yahoo.com.my

Sunday, December 27, 2009

XDPC Menawan Gunung Nuang 2009

CHAP AYAM RUNNERS BERJAYA MENAWAN PUNCAK YG TERTINGGI DI NEGERI SELANGOR..!!

Acara : XPDC Chap Ayam Runners Ke Gunung Nuang 2009
Lokasi : Hutan Lipur Gunung Nuang, Hulu Langat, Selangor
Tarikh : 26hb Disember 2009 (Sabtu)
Masa : 7.30 Pagi

KEHADIRAN
Suhaimi Sulaiman CAR21 (Ketua Trip)
Siti Hasanah Abu Samah CAR29
Mohd Razis Abd Rahim CAR89
Mohd Zaki Mansor CAR16
Idaizumi Othman CAR5
Ahmad Farid Ellias CAR4
Siti Sarah Rimasari Sulani CAR77
Mohd Hailmi Masro CAR1
Elisa Dayyana (Rakan Razis)
Syed Hazlan (Rakan Suhaimi)
Nor Ili Diyana Aziz (Rakan Razis)
(Rakan Syed Hazlan)

Bergambar bersama banner keramat di puncak yg tertinggi di negeri Selangor Darul Ehsan..TAHNIAH semua..!!

MENGAGUMKAN DAN AMAT MENYERONOKKAN..!!itula yg bleh aku ungkapkan utk trip memanjat gunung yg pertama kali CAR anjurkan ni..macam tak percaya lak aku berjaya tiba kat kemuncak nuang tu..iala aku ni bkn nya kaki panjat gunung..ikut plan asal kitaorang nak mula mendaki dlm kul 7..tp biasala sure terlajak gak..so kul 7.30 baru stat..bg aku tu dah kire lambat dah..iala ni trip satu hari..ngikut saranan org yg berpengalaman mendaki nuang nie..kalo plan nak daki pagi dan turun petang nya..paling lewat pon kul 7 pagi..bkn apa juz nak mengelakkan kemungkinan bila turun nanti ari dah gelap..tp memang ada kebenaran pon..coz itula yg terjadi kat kitaorang..huhu

Perjalanan bermula dengan berjalan melalui laluan 4WD..atau senang ckp laluan balak..aku ingatkan dekat jer..tp MASYALLAH..ni nak daki gunung ke atau acara 12hour walk..!!lama tul rasanya berjalan ni..azab juga jln turun naik ikut laluan balak nie..aik baru stat dah rasa azab..ish ish bahaya nie..real trail mendaki pon tak lalu lg..sejam gakla berjalan kaki ala2 lenggang mak limah g pasar..jenuh tuh weehh..!!
Di pertengahan laluan balak sebelum sampai ke kem lolo..jenuh gak nak sampai ke sini..huhu

Ha habis gak laluan balak ni..walupon byk pokok buluh yg aku nampak sepanjang laluan tuh..aku ingatkan dah sampai kem lolo..rupanya lum lagi..aik mana lak kelibat lolo nie..kono jln lg la ni..kali ni dah stat laluan hutan dan cross sungai..dah macam askar wat operasi dlm hutan pon ye gak..lepas setengah jam barula sampai ke kem lolo..oooo..ni ke kem lolo nya..patutla..memang ramai org yg berkhemah pon kat sini..iala time cuti kan..kalo g panjat hari bekerja aku tak pikir ada org yg berkhemah kat sini..kalo ada gak tak taula nak ckp..eemm lgpon sebelah ngan punca air..so sesuai sgt2 la utk aktiviti perkhemahan..

Eemm kire ni pit stop kitaorang yg pertamala..untuk mengisi perut ke apa ker..iala kat atas tuh bukan nya ada gerai nasi campur or kedai mamak beb..lgpon dah dekat pukul 10..breakfast pon lum lg..konpom perut dah mula mengeluarkan irama keroncong dan kencorong..so Razis dan aweks layan nasi lemak..Ida lak ngan pisang lorr..yg lain mkn ala2 kadar je..cam ala kad gakla..tp memang semua pendaki nuang lepak jap kat kem lolo ni utk dorang refill air utk dibawa ke puncak..iala pasni dah takde dah sumber air..air liur je yg ada..ala amik air sungai tu je..jgn risau air tu bersih suci dan murni..dijamin halal INSYALLAH..tp jgn repot kat JAKIM lak..payah citer nanti wehh..!!ala minum je tanpa was2..kalo tak yakin next time beli air byk2 sebelum daki ye..kalo nak lg yakin beli la air kat wisma yakin..
Di kem lolo..muka ceria selepas bersantap..jap lg nak tanggung azab..huhu

Next pit stop iala kat kem pacat..aku tak tau brape tinggi dan jauh dari kem lolo ni..dorang ckp dlm sejam setengah pendakian..uishh..lama gak tuh..eemm dari sini byk gak kitaorang nampak group or pendaki2 lain yg mulakan pendakian ke puncak..iala kebanyakannya berkampung kat situ..kitaorang je yg nak tunjuk terer daki blk ari..huhu..meriah gak..kire tak keseorangan la kitaorang dlm hutan simpan kepunyaan kerajaan Selangor nie..terus terang perjalanan ke kem pacat dari kem lolo barula bleh dikatakan erti pendakian yg sebenar..yg td sebelum ke kem lolo tuh masih lg lum benar la..eemm kem pacat ye..??napa dorang panggil kem pacat eekk..??byk pacat ker..??ish bahaya nie..takkan nak bg pacat hisap darah aku..baik aku g derma darah kat sepital..

Akhirnya selepas 1 jam mendaki sampai jugak ke kem pacat..mak aii leh tahan gak azabnya nak sampai ke kem yg dikonker oleh pacat ni..tp takde lak pacat yg aku jumpa bersepah2 kat sini..eemm agaknya pacat2 tuh dah g merantau ke port lain kot..iala port dorang ni dah tak segemilang dulu..mungkin byk pemberontak dari golongan pacat yg berhaluan kiri yg berjaya menghuru hara kan keadaan..akhirnya kampung pon tergadai..harimau mati tinggalkan belang..pacat blah tinggalkan nama..eemm patutla kekal nama kem pacat nie..ish2..ni dah menyimpang nie..tuh citer dongeng jer..jgn dihebahkan pada umum..kang salah fakta kang kono saman lak pakcik..huhu ok2 sambung blk..pada geng lain jgn risau kat kem pacat nie takde pacat pon..pacat pon takde selera nak beriadah kat kem dorang ni..
Di kem pacat..aku rasa ni pertengahan perjalanan nak ke puncak kot..

Alamak..apa kes si Hazlan ni pakai stokin lak..laa member dia tapak kasut tercabut..pehh..!!dasat tul penangan gunung nuang nie..sampai tercabut tapak dibuatnya..tp memang byk pon aku nampak tapak2 kasut yg ditinggalkan bersendirian sepanjang laluan hingga ke puncak..cian tapak kasut suma tuh..ditinggalkan begitu jer oleh pemiliknya..nak wat camner kalo aku pon aku tinggalkan gak..apa ke jadahnya aku nak bwk blk..wat nambahkan KG kat beg aku jer..tp tabik springla kat Hazlan..coz sanggup berkorban jiwa raga saga memberi member dia tu pakai kasut dia sendiri..so stat dari situ mamat ni daki gunung pakai stokin jer..wahh ni kire rekod gak nie..mendaki gunung nuang berkaki ayam bersama group Chap Ayam Runners..kire kene ngan konsep la..huhu tp lu memang dasat la beb..salute abis kitaorang kat lu..well done bro..!!next time bwk kasut spare arr..

Haaa Kem Pengasih..!!aik bila lak ada kem pengasih nie..??aku tak penah dgr dan org tak penah cite pon kewujudan nya..??coz itula sign yg aku nampak..tp apa pon ALHAMDULLILAH sampai gak aku kat kem pengasih nie..so kire ni perhentian yg seterusnya la..actually takde plan nak berenti pon..aku ingat dah sampai puncak..iala aku tak tau pon ada kem pengasih selepas kem pacat..eemm maybe kem ni dibiayai oleh Persatuan Pengasih Malaysia kot..tuh yg dinamakan kem pengasih..dan maybe juga pencipta lagu Ziana Zain mendapat ilham mencipta lagu 'puncak kasih' kat sini sewaktu mendaki gunung nuang satu ketika dulu yg aku tak tau bila..eemm ada kemungkinan gak tuh..macam2 hal..

Tapi yg nyatanya kat kem ni cuaca sejuk dan berkabus..menurut seorang pendaki yg berpangalaman yg bersama2 melepak kat situ memberitahu tinggi kem pengasih tuh sama parasnya ngan puncak genting..eemm patutla sejuk..memang nyaman je suasana sambil titisan2 air jatuh ke bumi..tp bkn air hujan..air dari kabus yg dah bertukar sifat..nak tau lebih lanjut camner dia bertukar sifat..korang bukakla buku sains ye..tak reti aku nak meng explain kat sini..huhu dan perhentian seterusnya iala menuju puncak..gemilang cahaya..seindah rasa..seazab juga..dari kem ni kena jln menuruni bukit sket pastu trus mendaki ke puncak idaman..
Di Kem Pengasih..gambar aku ngan suhaimi je yg ada..Syd tukang amik gambor nie..yg sorang lg tuh dari group lain tp memang org gunung..tgh menunggu geng2 lain..

Perjalanan ke puncak dari kem pengasih memang penuh ngan lecak berair dan kotor..elo beb memangla kotor..kalo nak bersih g la panjat gunung batu caves tuh..apa daa..environment pon lembab2 dan basah2 jer..laluan kebanyakan nya batu2..so kena hati2 sket coz licin..kalo degil tak nak hati2 nak rempit gak..kemungkinan adegan nangka busuk jatuh ke tanah bleh disaksikan disini dgn izin LPF..so jgn buat pasal ye..hehe elek broo..hihihihi..!!jgn takut..aku gebang je lebih..senang je trail nak ke puncak tuh..saje bikin gempak selebriti astro masuk hutan..huhu

Haa..tu dia..sket lg sket lg..!!kan betul aku ckp..akhirnya sampai gak aku ke kemuncak yg tertinggi kat Selangor nie..ye ke..??ala tuh pondok yg bumbumg ala2 piramid giza tuh..buktila tuh..betul ke nie..??ish budak ni..byk lak songeh..org ckp dah sampai lg ckp macam2..!!macam tak caya lak aku berjaya sampai ke puncak..so kena caya gakla..sori beb..tuh perbualan aku ngan diri aku sendiri arr..takde kena mengena ngan pendaki2 lain arr..tak kira la yg dah sampai mahupon yg tgh bersusah payah lg nak sampai..tp kat puncak ni byk agas daaa..ala binatang kecik yg satu family lain mak bapak ngan langau tuh..huhu time ni cuaca agak berkabus..kata org kalo cuaca ok tak berkabus..kita leh nampak puncak genting dari sini..tak taula betul ke tidak..yg nyatanya memang aku tak nampak..huhu

Perkara pertama yg kitaorang buat..itu banner kasi bukak dan mesti digantung dulu..kasi gempak sket ngan pendaki2 lain..tp sebelum tuh aku rasa kita patut bg pujian serta kredit khas buat CAR16 Zaki..kerana beliau la yg bersusah payah menjinjing banner tuh dari bawah hingga ke puncak..TERIMA KASIH BRO..!!kalo takde hang maybe tak sampai kot banner keramat kita tuh ke puncak yg tertinggi di Selangor..tabik spring pada hang..well done..!!nanti aku suh Kreban blanja hang mkn kari Nuar Lucky Garden haa..huhu
Bergambar bersama2 sebahagian pendaki2 lain yg tinggal..coz byk pendaki yg dah turun masa ni..

Dah gantung banner apa lagi kasi kuarkan la suma bekalan..stat acara mengisi perut lak..skali dah macam kenduri beb..mewah tul ngan makanan..memang byk..especially dari CAR5 Ida & CAR21 Suhaimi..dorang yg paling byk bwk makanan..dan dorang gakla yg paling byk melantak makanan especially Suhaimi..yg tak henti2 makan dari bawah hingga ke puncak..haha takpe beb..dah lapar ye tak..so kasi load kaw2..kat sini kita patut bg kredit lak CAR5 Ida & CAR21 Suhaimi..coz byk sponsor makanan..siap ngan sosej nasi daging burger segala..huhh..hebat..!!
Bersila sambil bersantap di puncak Nuang..memang mkn tak pandang kiri kanan depan blakang..huhu

Makan memang tak hingat2..sampaikan lupa ada sorang lg rakan yg tak sampai..rakan Hazlan yg tapak kasut tercabut tuh dgr citer kaki dia dah terseliuh lak..kire injured la..alamak ni yg tak best nie..cian beb..itu pon si Hazlan yg bgtau..mamat tuh bergelut ngan kesakitan nak sampai ke puncak..memang dia yg last sampai ke puncak..so sebelum turun kitaorang kasi tampal salon pas kat tempat yg berkenaan kat kaki dia bg mengurangkan kesakitan..coz nak turun ni lg sakit dan azab dari mendaki sebenarnya..takpela..so abis makan amik gambar klik klok klik klok..pack barang bukak banner trus chow..kang lepak lelama kang tup2 malam lak sampai kat keta kang..

Time nak turun..aku Zaki Sarah Suhaimi dan Syd sampai kat kem lolo dulu..memang tuh pon yg aku cadangkan pada dorang..tunggu geng2 kat kem lolo..at least kat situ dah ada sumber air..geng lain suma kat belakang turun sambil menemani rakan yg injured tuh..iala takkan nak tinggalkan lak..mamat tuh memang memerlukan bantuan utk turun..kaki dia memang sakit sgt2 tuh..

Kat kem lolo ni sempat la gak kitaorang berendam dlm air turujun utk menyegarkan badan sambil mencuci badan utk membuang segala kekotoran serta bau-bauan yg kurang menyenangkan hasil dari aktiviti peluh yg kluar mencurah2 dari dlm badan..tak lupa gak mencuci kasut kesayangan yg penuh ngan palitan lumpur dan dah bertukar warna pun..pehh..!!memang sejuk air sungai nie..minum air botol yg kitaorang bawak pon dah rasa cam air yg baru kuar dari peti ais..eemm sungguh segar dah dpt berendam..

Lepak punya lepak..aku tgk hari macam dah nak gelap..so tukar plan lg..aku ckp baik kita truskan perjalanan sampai ke kereta..kita tunggu dorang kat sana jela..bkn apa aku risau nanti ari dah gelap..yg bawak torch light dua org jer..Ida ngan Razis je..so baik kita kuar cepat2 dari hutan nie..so takla ramai sgt nak share 2 torch light tu nanti..torch light pon kecik jer..kategori lightweight..huru hara beb kalo 12 orang nak share 2 torch light jer..huhu so next time kalo nak gegar nuang lg..torch light ni mesti suma org wajib bwk yer..kena bwk yg kategori heavyweight punya..lightweight tidak dibenarkan sama sekali..kalo dpt bwk spotlight lg bagus dialu2 kan..huhu

Dan akhirnya ALHAMDULILLAH dlm kul 6.30 kami berlima berjaya sampai ke bawah..memang terasa lega yg teramat2 sgt..iala perjalanan pulang melalui jln balak tuh memang mental gak..aku rasa ada dlm 6 7 km gak kot..memang jauh beb..naik bosan aku coz lama dah berjalan tp tak sampai2..kan ke elok dorang bg sewa moto ke or dorang buat transpot khas bwk pendaki2 dari bawah naik 4WD hingga ke penghujung laluan blk..kan ke senang sket..kurang sket azab pandaki2 ni..fahami la isi hati kami para pendaki nuang wahai pihak berkuasa yg berkenaan..huhu tp apa yg aku leh ckp trip gunung nuang nie memang best beb..lebih best dari yg aku jangkakan..rasa ketagih lak nak panjat gunung lg..iala maybe kengkawan ramai..tuh yg best tuh..eemm maybe pasni kitaorang plan nak g gunung angsi kat negeri sembilan tuh lak..

Pada kengkawan yg join xpdc nie..well done guys..!!memang sronok beb moment ngan u all sepanjang xpdc nie..memang meninggalkan kenangan manis dan terindah dlm hidup aku..pasni kita bikin lg arr..TAHNIAH pada CAR21 Suhaimi kerana berjaya menganjurkan xpdc yg menyeronok kan ni..kalo ko tak buat memang takde la aku akan masuk list sebagai salah seorang pendaki amatur yg berjaya memijakkan kaki kat puncak nuang tuh..tak lupa jugak pada CAR16 Zaki yg bertungkus lumus membawa bannner keramat kita naik ke puncak nuang..pada kengkawan yg byk bwk makanan cam CAR5 Ida CAR21 Suhaimi & CAR77 Sarah..terima kasih byk2..pasni kalo ada join xpdc memanjat gunung jgn lupa bwk makanan byk2 lg yer..hehe dan pada kengkwan yg lain..TAHNIAH buat semua kerana semuanya berjaya menawan puncak yg tertinggi di negeri Selangor tu..next time kita buat lg..

Ok geng..jumpa di xpdc yg akan datang..sekian..

12 comments:

CAR 21 said...

best,best,best...mmg best!!!hehe..ok geng2 CAR yg join or xjoin XPDC ni,terima kasih banyak2...mmg pegalaman yg mencabar dan menyeronokan..ok,next trip kita panjat Gunung Angsi plak..:)

CAR3 said...

korang sok kalo nak naik gunung kinabalu br kontek aku ekkk...

huhuhu

- Mendaki untuk kesihatan -

CAR21 said...

bole bro...tp,jom ah join Angsi dulu..

zulhassan said...

bila .. naik komuter je pergi saner. tapi kena khemah lah sebab jauhlah

Anonymous said...

Alah ni yg jeles.. Angsi kat ne? Daki ledang ah!

CAR88

CAR1 said...

haa..len kali join..hehe angsi kat ulu bendol negeri sembilan..eemm ledang..??leh gak..tp nanti2 la eekk..huhu

Ordinary said...

Best best....rugi la tak dapat join...

CAR1 said...

takpe jiza..next time kita repeat nuang blk arr..tak lari nuang dikejar..hehe

CAR 21 said...

meeting nnt kite usulkan pasal trip ke Angsi plak..ok geng??? elekk broo....huhu

CAR3 said...

apa lak...meeting nanti trus jer kita plan pi kinabalu...pastu trus everest...

mintak sponsor kat menteri belia dan sukan...huhuhu

rusfarizal rusli said...

mantoppp....!!! angsi nanti wa nak join..dokek ngan kampong den tu...heehhe

CAR1 said...

cantek tuh bro..lopeh daki gunung leh ramai2 g umah lu mkn kenduri..haha

"Sila Klik Pada Gambar Untuk Maklumat Lanjut"